TRI OUDERKERK organiseert exclusieve Team-Relay voor ploegen Teamcompetities Triathlon: ‘Dit format staat garant voor spektakel’

In Nieuws

Het had zo’n mooi jaar moeten worden voor Teamcompetities Triathlon, dat dit jaar haar negende jaargang zou beleven. Zover kwam het helaas niet – ook hier gooide het coronavirus roet in het eten – maar dat betekent niet dat de teams die oorspronkelijk in de competitie zouden uitkomen, dit jaar niet in teamverband mogen racen: TRI OUDERKERK, die op 3 oktober op het programma staat, organiseert namelijk een Team-Relay voor deze ploegen.

De Team-Relay is een inmiddels even bekend als spectaculair raceformat, waarbij snelheid, tactiek en samenwerking hand in hand gaan. Atleten komen uit in teams van vier personen en zwemmen 175 meter, fietsen 5 kilometer en lopen anderhalve kilometer voordat ze hun teamgenoot mogen wegtikken. Binnen de Eredivisie en 1eDivisie wordt al jaren volgens dit format geracet, maar ook de atleten die uitkomen in de lagere divisies hebben sinds 2018 mogen proeven van de Team-Relay. Tijdens TRI OUDERKERK zullen er twee startseries worden toegevoegd aan het programma, één voor de mannen en één voor de vrouwen. Het parcours is vrijwel gelijk aan dat van het NK Sprint, dat vorig jaar ook in Ouderkerk plaatsvond. Daarmee is dus gekozen voor ‘vlak en snel’.

,,Zo’n Team-Relay is altijd een spectaculair onderdeel op de wedstrijdkalender”, legt wedstrijdleider Jefry Visser namens organisatie TRI HARD Series uit. ,,Ons label organiseert ieder jaar wel een aantal wedstrijden binnen de Teamcompetities Triathlon, eerder ook al eens een Team-Relay, maar helaas is dat dit jaar anders. Dat maakt het dan wel weer extra leuk om deze Team-Relay toch nog op de kalender te zetten, zodat we op 3 oktober met elkaar kunnen genieten van al het moois dat dit format traditiegetrouw met zich meeneemt.”

Inschrijven

Inschrijven is exclusief voorbehouden aan verenigingen die in 2020 actief zouden zijn binnen de Teamcompetities Triathlon. Iedere vereniging mag één mannenteam en één vrouwenteam inschrijven. Het precieze aantal startplekken zal mede afhangen van de ruimte die de vergunning op dat moment kent, maar op dit moment wordt rekening gehouden met zo’n zestig teams. Daarvan zijn er maximaal 36 plekken voor mannenteams en 24 plekken voor vrouwenteams. Alle teams krijgen een document met informatie over de inschrijfprocedure gemaild.